اسماعیل امینی شاعر طنزپرداز معتقد است که تاکنون تلاش مجدانهای برای عرضه آثار هنر انقلاب به جامعه جهانی نشده است. به عنوان مثال برای ترجمه و انتشار آثار ادبی خوب انقلابی به جامعه جهانی، کوتاهی کردهایم.
به گزارش ستاد خبری هفته هنر انقلاب، اسماعیل امینی، شاعر و داور جشنوارههای ادبی، درباره ابعاد هنر انقلاب اظهار داشت: فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی ایران، دارای یک نظام فکری و جهانبینی واحد است. هنر انقلابی نیز در چهارچوب همین فرهنگ متولد شده است.
امینی ادامه داد: فرهنگ و اندیشه انقلاب اسلامی مدافع نظام فکری و جهانبینی واحد خود است که نشانههای این دفاع در موسیقی، رمان و شعر محسوس است.
این شاعر طنزپرداز در ادامه، استقلال ژانری به عنوان «هنر انقلاب» را ناممکن دانست و افزود: هنری که امروزه از آن به عنوان هنر انقلاب یاد میشود، همان هنر اسلامی است که ۱۲ قرن سابقه دارد. باید توجه داشت که با گذشت زمان و تغییرات لحظه به لحظه مردمی در دنیا، هنر انقلاب ویژگیهایی را کسب کرده است که با هنر اسلامی در قرون پیش از خود تفاوتهایی دارد.
امینی افزود: زبان هنر در رشتههای نقاشی، رمان و شعر به زبان مردمی بسیار نزدیک شده است و این امر موجب افزایش مخاطبان این رشتهها شده است. از این رو هنر با موضوع انقلاب اسلامی در رشتههای یاد شده توفیق بیشتری در اثرگذاری دارد.
وی در همین راستا ادامه داد: هنر انقلابی میتواند به بیان تأثیرات و میزان جریان روح انقلاب اسلامی در جامعه و رویدادهای روزانه بپردازد.
نویسنده کتاب «چگونه مدیر فرهنگی شویم» با انتقاد به نگاه قدرتطلبانه برخی مسئولان و مدیران به هنر گفت: برخی از صاحبان قدرت معتقدند که هنر و هنرمند باید در اختیار تام آنها باشد. چنین نگاهی به هنر و هنرمند مانع بسیار بزرگی برای رشد و بالندگی آن در راستای ماهیت پاک هنر است.
امینی افزود: اصالت هنر جسارت بیان مجهولات و نیمههای پنهان است که این ویژگی مهم به کام بسیاری از مسئولان خوش نمیآید. چرا که مسئولان همواره در حال توجیه و پنهان کردن مشکلات و نواقص هستند و این رویکرد با روح هنر در تضاد است. هنر انقلابی هم بیشک از چنین نگرشی برخوردار است و میتواند با بیان جسورانه و هنرمندانه مشکلات به آگاهیسازی اجتماعی و تلاش برای برطرف شدن نواقص کمک شایانی کند.
این شاعر طنزپرداز در مورد ابعاد بینالمللی هنر انقلاب گفت: تاکنون تلاش مجدانهای برای عرضه آثار هنر انقلاب به جامعه جهانی نشده است. به عنوان مثال برای ترجمه و انتشار آثار ادبی خوب انقلابی به جامعه جهانی، کوتاهی کردهایم.
امینی ادامه داد: هنر و ادبیات ایران از گذشتههای دور نگاهی همهجانبه به دنیا داشته است و تجربه خلق اثر در زمینههای عرفان، فلسفه، اخلاق و مسائل دینی را داشته است؛ اما با تمرکز بر انقلاب اسلامی به عنوان یک رویداد داخلی ما از توجه به مواجهه جهانی خود بازماندهایم. توجه و تمرکزِ صرفاً داخلی به انقلاب، نه تنها در هنر، بلکه در حوزه اندیشه و جامعهشناسی نیز مانع پیشروی ما شده است.
وی افزود: همانگونه که انقلاب اسلامی ایران، رویدادی مردمی و خودجوش بود، هنر انقلاب نیز از دل مردم جامعه ایرانی، ساخته و پرداخته شد. هنر انقلاب با دستورات و تکالیف اجباری برخی اشخاص خاص آغاز نشد، بلکه عشق هنرمندان به انقلاب آن را ساخت. پس ادامه هنر انقلاب هم باید خودجوش و به دور از اجبار و عاشقانه باشد.
نویسنده کتاب «چگونه نویسنده شویم» در ادامه گفت: متأسفانه هنر انقلاب به تدریج درگیر پیچوخمها و وابستگیهای اداری و مالی سازمانهای و ارگانهای خودخوانده فرهنگ و هنر انقلاب شد. درگیریهای بهوجود آمده آزادی را از هنر و هنرمند انقلاب سلب کرد و او را در انتظار تصویب و تخصیص بودجه برای تولید اثر هنری بیمار کرد. این در حالی است که هنرمندان انقلاب بدون چشمداشتی به هیچ ارگانی برای خدا کار هنری خود را در مساجد، کتابخانهها و هیئتهای مذهبی تولید میکردند.
امینی در مورد اقبال عمومی مردمی به هنر انقلاب گفت: هنر انقلاب از همان ابتدای ظهور و بروز خود مورد استقبال عمومی قرار گرفت و در حال حاضر گستردهتر شده است؛ چرا که هنرهایی مثل شعر و داستان پیش از انقلاب را هنرمندان و مخاطبانی خاص که بیشتر از نخبگان بودند، تشکیل میدادند، اما امروز عموم جامعه با داستان و شعر ارتباط برقرار کرده است.
این شاعر طنزپرداز کشور در مورد اهمیت آموزش هنر با انتقاد از رویکرد وزارت آموزش و پرورش به هنر گفت: وزارت آموزش و پرورش هیچ اقدام مهم و سازندهای در مورد هنر نکرده و نخواهد کرد؛ چرا که این وزارت تنها در پی رویدادهای مربوط به کنکور است. این در حالی است که شالوده اصلی علاقه، استعدادها و تواناییهای هنری نسل جوان ما در سنین تربیت و پرورش در این وزارتخانه شکل میگیرد و بسته میشود.
امینی افزود: جالب اینجاست که کمکاریهای وزارت آموزش و پرورش را برخی مؤسسات آموزشی، برخی رسانهها و کانونهای فرهنگی مساجد جبران میکنند.
امینی در ادامه کار و نقش اصلی هنر را مطالبهگری نداست و افزود: هنر، زبان زیبایی و عاطفهشناسی است، مطالبات مردم باید از طریق مقاله، تحقیق، آمار و آسیبشناسی دانشگاهی انجام و بیان شود. هنر آن هم در حوزه انقلاب میتواند به بیان وضعیت موجود در ابعاد گوناگون بپردازد که هنر انقلاب در این امر موفق بوده است.
وی در پایان جشنوارههای موضوعی را ناکارآمد شمرد و افزود: موضوعیتبخشی به جشنوارههای ادبی، تلاشی برای شکلدهی واحد به هنر و تولیدات هنری هنرمندان است، در حالیکه ارزش هنر به همان تنوع، نگاه و بیانهای مختلف است. اگر قرار باشد صدای هنرمندان یک صدا شنیده شود ارزشی ندارد.
منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام/
نظرات
-
EvnxPHYlOLhow
-
عالی بود صحبت هاشون
-
سلام من هرچه گشتم درین سایت مطلبی از اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین المللی شعر فجر ندیدم و تعجب کردم که چطور درین باره پوشش خبری ندارید و منعکس نشده است درحالیکه برخی از برگزیده های امسال این کنگره از چهره های شاخص ادبیات و هنر این سرزمینند و از قضا برگزیده دوره های مختلف جشنواره های انقلابی
نظر شما